INDHOLD:

1.   FØR DU GÅR IGANG
2.   PORTE I BRUG
3.   ANBEFALET INTERNET BROWSER
4.   FORMIDLINGSCENTERET (FC)
5.   LYSKALDEANLÆG
6.   ON-LINE SUPPORT
7.   KENDTE PROBLEMER
8.   GRATIS TDC WEBTEKST
9.   PRISER & FAKTABLAD
10. BRUGERVEJLEDNINGER
 

 

[retur]

1. FØR DU GÅR IGANG !

For at kunne benytte Webtekst, PCTekst eller Mobiltekst skal du være registreret på systemet. Derudover skal du eventuelt installere nogle ekstra programmer på din pc. Du kan i det efterfølgende læse hvilke krav der er for at kunne benytte tjenesterne.

Du kan køre Webtekst på følgende styresystemer:

  • Windows 7, Windows 10, Windows 11

  • Mac

Bemærk: PCTekst kan kun benyttes på Windows.

Se under pkt. 3, hvilke browsere du kan benytte du kan benytte til Webtekst.

Standard PC med min. Pentium 1.6 GHz, 256 MB RAM og 250 MB fri plads på Harddisken.

Se brugervejledningen til Webtekst, PCTekst eller Mobiltekst for yderligere information.

[retur]


 

2. PORTE I BRUG

Hvis din PC er beskyttet af en firewall eller du er beskyttet af en firewall ved din Internetudbyder eller på din arbejds-plads, så skal du være sikker på at nedenstående porte er åbne for udgående TCP trafik til tekstkommunikation. 

Hvis din firewall er lukket for udgående TCP-trafik, kan du enten åbne alle porte for udgående trafik, eller kun åbne følgende porte:

  • 80
  • 443
  • 20000

IP-adressen til webtekst.yousee.dk er 3.74.133.84

Kontakt din netværksadministrator hvis du ikke ved hvad du skal gøre eller hvis du ikke har tilladelse til at åbne porte.

[retur]


 

3. ANBEFALET INTERNET BROWSER

Følgende browsere anbefales til brug for Webtekst:

Windows:

  • Chrome
  • Edge

Mac:

  • Safari

  • Firefox

 

 

Vær opmærksom på at der kan være forskel på udseendet og den måde menuer og vinduer åbner på, alt efter hvilken browser der benyttes.


[retur]


 

4. FORMIDLINGSCENTERET (FC)

Hvis du vil tale med en hørende, så skal opkaldet foretages via  formidlingscenteret på tlf. 70114411

Har du brug for Tale Selv, så kan FC ringe til dig på din fastnettelefon eller din mobiltelefon.

[retur]


 

5. LYSKALDEANLÆG

Hvis du vil anvende et lyskaldeanlæg sammen med  Webtekst eller PCtekst, så skal du først købe en USB-adapter ved TDC Handicapservice.

For at benytte USB-adapteren på din computer, skal du installere en driver. 

Installere driver:

USB-adapter (sort firkantet boks):

Installer driver til USB-adapteren.

Se beskrivelse og installationsvejledning til USB-adapteren.


USB Alert S (lille USB-stick):

Installere driver til USB Alert S.

Se beskrivelse og installationsvejledning til USB-Alert S.

Har du problemer med comporten:  

Hvis du ikke kan se nogen comporte i Webtekst under Værktøjer-Indstillinger-Comport, så skal du køre programmet win32com_installer. Programmet åbner op for adgang til comporten fra Webtekst og PCTekst.

Klik på linket win32com_installer Det er vigtigt at alle vinduer (internetbrowseren) er lukket inden du trykker på Kør.

Se brugervejledningen til USB-adapter eller USB-Alert S for yderligere information.

[retur]


 

6. ON-LINE SUPPORT
Har du problemer med at få Webtekst til at fungere eller har du problemer med USB-adapteren til lyskaldeanlægget, så kontakt TDC Handicapservice. 

Handicapservice@tdc.dk

[retur]


 

7. KENDTE PROBLEMER
Her kan du se en oversigt over kendte problemer ved brug af Webtekst, PCTekst og Mobiltekst:

 

PROBLEM LØSNING
Jeg kan ikke logge ind på Webtekst ? Du skal huske at der er forskel på store og små bogstaver.

Hvis du har glemt din kode, så kan du fra startsiden gå ind under Glemt kodeord bestille et nyt. Vær opmærksom på at det er et nyt kodeord og ikke det gamle du modtager. Hvis du gerne vil have det samme kodeord igen, så kan du fra startsiden gå ind under Ændre kodeord og skrive det gamle kodeord igen.



Skal jeg være kunde ved TDC for at kunne bruge Webtekst ? Nej, du skal ikke være kunde ved TDC for at benytte Webtekst. Vi kræver dog at du skal være registreret i TDC's system.

Du skal derfor tilmelde dig tjenesten på hjemmesiden http://webtekst.yousee.dk/webtext. Vælg tilmeld og udfyld formularen med de nødvendige oplysninger.

Registreringen sker gennem TDC Handicapservice.



Hvordan ringer jeg fra min gamle teksttelefon til en der bruger Webtekst ? Hvis du bruger en gammel teksttelefon, skal du først ringe til Tekstportalen på 70114211. Der får du en menu hvor du skal indtaste nummeret på den Webtekst bruger du vil ringe til.

Bruger du Webtekst, kan du  ringe direkte til en gammel teksttelefon.



Jeg kan ikke slette mine gemte samtaler i Webtekst ? Det er ikke muligt at slette samtaler i Webtekst. Der kan gemmes op til 10 samtaler. Når samtale nummer 11 skal gemmes, overskrives den 1 gemte samtale o.s.v.


Hvordan ringer jeg til Formidlingcentralen (FC) ? Hvis du skal have formidlet en samtale til en hørende, så skal du ringe til Formidlings-centralen(FC) på telefon-nummer 7011411


Kan jeg lægge besked til en der bruger Webtekst ? Ja, du kan vælge at lægge en besked til en Webtekst bruger. Når Webtekst bruger logger ind på Webtekst, kommer der information om at der er lagt en besked.

Der kan dog ikke lægges besked hvis kaldet går gennem Formidlingscentralen (FC).



Skal jeg være logget ind for at modtage et opkald ? Ja din computer skal være tændt og du skal være logget ind på Webtekst for at kunne modtage et opkald.

Selvom du har tilsluttet et lyskaldeanlæg til Webtekst, vil du ikke kunne se at der er nogen der ringer til dig, medmindre du er logget ind.



Hvad gør jeg hvis jeg vil benytte Webtekst og jeg ikke har et telefonnummer ? Hvis du ikke har et telefonnummer, får du udleveret et nummer fra Handicapservice når du bliver oprettet til Webtekst.

Det er et nummer på 6 tal og det skal du oplyse til dem som skal ringe til dig.



Når jeg har logget mig ind på Webtekst bliver skærmbilledet helt gråt ? Hvis skærmbilledet på Webtekst bliver gråt efter at du har logget dig ind, så er det fordi Java ikke er installeret på din computer.

 Følg vejledningen under pkt. 4  "Java og Firewall".



Kan jeg ringe til en Webtekst bruger i Sverige ? Ja det kan du godt.
  1. Ring til 70114211
  2. Indtast telefonnummer på tekstportalen i Sverige 004619196890
  3. Du får nu vist den svenske tekstmenu.
  4. Indtast telefonnummer på den webtekst du vil ringe til.
  5. Forbindelsen etableres hvis det er muligt.
Hvis du kender brugers SIP adresse, så kan du istedet ringe direkte til brugeren. 


Hvordan kan jeg se at der er nogen som ringer til mig på min Webtekst ? Når Webtekst modtager et opkald vises der 2 ting på skærmen.

Det første er at et programlogo (ikon) nederst på skærmbilledet begynder at blinke.

Det andet der sker er at der kommer et lille vindue på skærmen som spørger om du vil modtage samtale fra telefonnummer X. Her skal du svare Ja eller Nej.

Hvis du ikke sidder foran computeren, så kan du ikke se at der bliver ringet til dig. Hvis du har et lyskaldeanlæg eller anden form for alarmgiver, så kan Webtekst via en USB-adapter sende besked til dette udstyr. USB-adapter kan købes ved TDC Handicap-service. Se pkt. 9 Lyskaldeanlæg.



Min Webtekst logger selv ud ? Hvis Webtekst logger ud efter en kort tid, så skyldes det måske at din computer går i dvale.

Det er en funktion på computeren som gør det muligt at spare energi. Det er vigtigt at computeren ikke får lov til at gå i dvale da den derved lukker for Internet browseren.

Du kan ændre indstillingen under strømstyring i kontrolpanelet. Sørg for at vælge at computeren aldrig må gå i dvale og at harddisken heller aldrig må slukke.



Jeg kan ikke få mit blinkanlæg til at virke sammen med Webtekst ? Beskrivelse kommer snart....

Se endvidere pkt. 5 Lyskaldeanlæg



Jeg kan ikke installere Mobiltekst på min telefon ? For at du kan bruge Mobiltekst på din mobiltelefon, skal du først installere et lille Java program.

Hvis din telefon ikke kan køre Java eller du har en smartphone med android, så kan du ikke benytte MobilTekst.



Jeg får at vide at der ikke er tillid til MobilTekst programmet MTX ? Det er korrekt at der gives en advarsel når du vil hente og installere MobilTekst på din mobiltelefon. Du kan roligt fortsætte og svare ja til at installere programmet.

TDC beklager fejlen og arbejder på en løsning af problemet.

Hvordan opretter jeg en genvej på skrivebordet ? Hvis du ønsker at oprette en genvej på skrivebordet til TDCWebtekst, så gøres det på følgende måde i windows:
  1. Højreklik med musen på skrivebordet
  2. vælg Ny og derefter genvej
  3. I feltet indtastes http://webtekst.yousee.dk/webtext
  4. Klik på næste og skriv det navn genvejen skal have på skrivebordet
  5. Klik på udfør

 

 

[retur]


 

8. GRATIS TDC WEBTEKST

Aftalen mellem TDC og IT- og Telestyrelsen som trådte i kraft pr. 1. januar 2009, sikrer visiterede brugere gratis oprettelse, abonnement og brug af TDC Webtekst. Det eneste vi behøver, er din visitation fra kommunen.

Brug af Formidlingscenteret FC er også gratis til alle danske fastnetnumre. Hvis du bestiller formidling til mobil-, udlands- eller særtjenestenumre, takseres det til TDC's gældende takster.

Hvis du er høre -tale handicappet, kan du blive visiteret bruger til TDC Webtekst. Det betyder at du kan blive bruger på særlige vilkår. Download skema - udfyld det og returner det til TDC Handicapservice

Visitation til TDC Webtekst

Send din visitation til TDC Handicapservice, Borups Alle 43-45, dør B330, 2200 Kh. N. 

Er du tidligere blevet visiteret, så send en mail med oplysning om telefonnummeret på din gamle PC Teksttelefon.

Har du spørgsmål eller brug for hjælp, så kontakt TDC Handicapservice på mail:  Handicapservice@tdc.dk

[retur]


 

9. PRISER & FAKTABLAD

Vilkår og priser på oprettelse, abonnement og brug af TDC Webtekst, finder du ved brug af nedenstående link:

Abonnementsvilkår for TDC Webtekst

Prisliste, visiterede brugere

Prisliste, ej visiterede brugere

Bemærk: Visiteret = Teksttelefon bevilliget af kommunen

Har du spørgsmål til vilkår eller priser kan du kontakte Handicapservice på mail

Handicapservice@tdc.dk

Faktablad for TDC Webtekst og TDC Formidling indeholder en kort beskrivelse produkterne.

Faktablad

[retur


 

10. BRUGERVEJLEDNINGER

 

WEBTEKST

MOBILTEKST

PCTEKST

TEKSTPORTALEN

GODT IGANG MED TDC WEBTEKST

 

 


MMX-Logo


opdateret sep 2015